
INCERT-certificering, een middel om je te onderscheiden of om over kwaliteit te durven praten
Terwijl in 2002 de erfenis van de Beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen certificatie en bepaalde Belgische wettelijke bepalingen een zekere activiteit garandeerden, zijn de markten nu sterk veranderd:
- In de loop der jaren hebben zich nieuwe spelers en andere bedrijfsmodellen ontwikkeld;
- Er zijn nieuwe technische oplossingen verschenen, waardoor de vergelijking voor de consument nog ingewikkelder is geworden;
- Informatie en de toegang daartoe zijn een feit, maar sommige consumenten vinden het moeilijk om onderscheid te maken tussen echt en nep;
- Diverse grote verzekeringsmaatschappijen maken nu deel uit van internationale groepen en sommige beslissingen worden derhalve ook op groepsniveau genomen;
- De belangstelling van verzekeraars voor het merk INCERT is de afgelopen jaren veranderd en INCERT is nu vooral in trek voor hogere risico's en de niet-residentiële markt.
Met andere woorden, er heeft een verschuiving plaatsgevonden van een "standaard" modus naar een "omdat INCERT-certificering echt de moeite waard is" modus. Het is daarom des te belangrijker de aangeboden oplossingen en diensten naar voren te brengen en de consument te informeren. Men moet durven spreken over kwaliteit en zich niet beperken tot een louter prijsofferte.
Als INCERT-gecertificeerde installateur hebt u zich verbonden tot een bepaald kwaliteitsniveau. Durf erover te praten met uw klant, durf te communiceren over het voordeel voor hem van het vertrouwen in een collectief kwaliteitsmerk, durf de nadruk te leggen op de kwaliteit en de diensten die u aanbiedt en die u beter maken.